طراحی و اجرا خیابان نظام الدینی

 ” طراحی و اجرا خیابان نظام الدینی” کارفرما شهرداری منطقه بیست تهران – ۱۴۰۰

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰ آغاز گردید و در اردیبهشت ۱۴۰۱ به اتمام رسید. موقعیت قرارگیری این محور در منطقه ۲۰ شهر تهران، در واقع در تاریخی ترین و جنوبی ترین بخش شهر تهران و در محدوده فضای سبز ۵۶ هکتاری از اراضی کشاورزی شهر ری می باشد.

پروژه طراحی خیابان نظام الدینی در منطقه بیست تهران

باززنده سازی یک فضای شهری رها شده از وظایف مدیریت شهری می باشد که شهرداری منطقه ۲۰ با هدف ارتقای کیفیت محیطی و طراحی پایدار و زمینه گرایی بوستان کشاورزی را با عنوان اولین پارک کشور با رویکرد کشاورزی شهری این پروژه را مطرح نمود.  هدف از تهیه چنین طرح هایی استفاده از شیوه هایی برای بهبود و بازیابی اراضی شهری آسیب دیده و تخریب شده می باشد که ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اقلیمی و استانداردهای پایدار جهت ساماندهی و بهبود وضع موجود را مورد مطالعه قرار می دهد. این طرح بعد از اجرا علاوه بر کاهش هزینه نگهداری، کیفیت محیطی را ارتقا خواهد بخشید و با هدف ساماندهی  قادر خواهد بود بر میزان رضایت مردم بیافزاید.

ساماندهی اراضی کشاورزی در داخل منطقه، تحت چارچوب ارائه طرح واحد و یکپارچه برای کاربری های موجود (مانند غرفه های فروش کشاورزان، حوضچه های شست وشوی محصولات کشاورزی، کفپوش معابر موجود و طراحی پارک های موضعی و تم پارک مانند پارک مادر و کودک در املاک موجود شهری، طراحی رینگ جاده سلامت دور پارک، سعی در زیباسازی، یکپارچه سازی و هماهنگی در این پهنه دارد.

در گام نخست طراحی این محدوده به طرح و اجرای یک محور اصلی در داخل این اراضی صورت گرفت تا در راستای تهیه طرح در گام های بعدی آسیب شناسی، بررسی بازخوردها و بازنگری مجدد در مقیاس کلان مدنظر قرار گیرد. از این رو طرح پیشرو شامل فرایند طراحی و نظارت بر طرح انجام گردید.

سنگ فرش این محور بنا به دسترسی عابر پیاده و ضرورت حضور خودرو در مواقع اضطرار بصورت دو الگو با استفاده از سنگ های طبیعی طراحی و اجرا گشته است. پایه های چراغ های روشنایی با استفاده از الگوی تیرهای چوبی همخوان با محیط زیست اجرا گشته اند. پیاده روی و گشت زنی در این عرصه به نحوی است که اراضی وسیع با چشم انداز طبیعی کشتزار صیفی جات به چشم می خورند و انسداد بصری توسط درختان کمتر رخ می دهد. در انتهای محور، مفصلی به وسیله یک نهر آب با بستر سنگی مابین اتوبان شهید آوینی و محور عمود بر آن وقفه ای طبیعی ایجاد نموده است و دسترسی مستقیم به اتوبان را ممنوع کرده است.

یکی دیگر از جذابیت های پیش بینی شده و کمک کننده این طرح که ارزش افزوده برای اراضی این بوستان از لحاظ گردشگری، تفریحی، اقتصادی و کشاورزی ایجاد می کند پروژه محرک توسعه با عنوان باغ ایرانی در جوار این محور می باشد.

این طرح دسترسی های عرضی دیگری را در بوستان مزرعه به هم پیوند داده و علاوه بر اتصال پیاده محور اتوبان شهید آوینی و خیابان سلمان فارسی، محوری مفرح و خوش منظر را برای بوستان مزرعه خواهد داشت. از طرفی بسیاری از پروژه های محرک توسعه بوستان مزرعه در اطراف دسترسی این محور جانمایی گشته اند و این محور (خیابان نظام الدینی) نقش تعیین کننده ای در عملکرد این معابر ایفا می کند به نحوی که یک گذر پیاده بوم محور فعال با استفاده از مصالح همخوان با طبیعت اطراف و اراضی سرسبز کشاورزی دارد.

 

شرح خدمات مهندسین مشاور پردیس نصیری در اجرای طرح به شرح زیر می باشد:

  • تهیه طرح مطالعاتی فاز صفر
  • تهیه طرح فاز یک
  • تهیه فاز دو
  • اجرا و نظارت بر اجرا

 

مشاوره طراحی پارک

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی المان شهری

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی خیابان

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی نیمکت

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی پارک

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی بوستان کشاورزی

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی پیاده راه

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

طراحی خیابان نظام الدینی

این طرح در دی ماه سال ۱۴۰۰آغاز گردید و در...

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی پارک فعالیت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا