چرایی شکست شهرهای جدید

چرایی شکست شهرهای جدید

شهرهای جدید یکی از مباحث امروز شهرسازی مدرن می باشد. به علت سرریز جمعیت کلانشهرها و مادرشهرها و مهاجرت بی رویه به این شهرها یکی از دغدغه های اصلی اسکان و شهرنشینی با ایجاد شهرهای جدید حل و چاره اندیشی خواهد شد. البته یکی از مهمترین دلایل این مهاجرت ها یافتن شغل و بهره گیری از خدمات مادرشهرها می باشد. اما چون اکثریت مهاجرین از سطح مالی خوبی برخوردار نمی باشند، غالبا توان پرداخت هزینه های اسکان در این شهر های بزرگ را نداشته و برای این که حاشیه نشینی در اطراف شهرها ایجاد نشود بلافاصله در نزدیکی مادرشهرها، شهرهای جدید ساخته می شوند.

طراحی شهر های جدید

در ایران بسیاری از شهرهای جدید شکست خورده محسوب می شوند چرا که در ماهیت عملکرد خوابگاهی باقی مانده اند. با گذشت زمان از شکل گیری این شهرها، شهر نتوانسته خود مبدل اقتصاد و اشتغال شهرنشینان خویش باشد. در این روند طراحی شهری در کنار مدیریت شهری ناقص و ناکارآمد عمل نموده است. چرا که شهرنشینان به علت عدم رنگ تعلق به شهر به مشارکت و وظایف شهروندی نمی پردازند.

اما این شکست به شهر بر میگردد که در عمل نتوانسته در آنها ایجاد حس مکان و یا این همانی به وجود بیاورد و آنها را به شهرنشینی منفعل تبدیل نموده است. مدیریت شهری نیز نتوانسته است برای شهرنشینان خود شغل و درآمد پایدار ایجاد نماید. قابل توجه است که این شهرها در تجربه جذب گردشگر نیز شکست خورده اند. چون شهری که نتوانسته محبوب ساکنین خود باشد، برای گردشگر نیز جاذبه ای ندارد.

لیست شهرهای جدید ایران

هدف از ایجاد برخی از شهرهای جدید استفاده از الگوی باغ شهر و در اختیار قرار دادن زمین وسیع برای مردم بود که حتی در جانمایی این نوع از شهرهای جدید بهره وری از طبیعت، خاک و عناصر مطلوب آب و هوایی مورد توجه و تاکید قرارگرفت و بسیاری از آبادی ها و روستاهای خوش آب و هوای ییلاقی کشور تبدیل به اراضی شهری شد. اما به علت عدم مدیریت صحیح،آن آبادی ها تحت عنوان باغ شهرهای جدید خالی از لطف و شهروندان فعال می باشد.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی شهر های جدید فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
سامان دهی شهری، بازتعریف هویت از دست رفته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 2 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا