طراحی موضعی شهر در خدمت رشد اقتصاد محلی

تصمیم گیری و طراحی ها در مقیاس بزرگ همیشه زمانبر،گاهی فرسایشی و انجام نشدنی می باشند. این موضوع برای کل یک شهر هم صدق می کند. از این رو شهرسازان برای رفع این مشکل رویکرد هایی به سمت توسعه محلی و طرح های موضعی در نظر می گیرند. علاوه براین موضوع تصمیم گیریها در مقیاس کل شهر بدیهی است که نمی تواند به طور دقیق متوازن و عادلانه در همه مناطق و نواحی باشد. و بهترین رویکرد این می باشد که مردم به مشارکت های محلی و توسعه محلی روی بیاورند.

ما در اقتصاد بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر رشد ناگهانی اقتصاد را در محله ها مشاهده می کنیم. به محض اینکه افراد یک محله به درک این مطلب می رسند که می توانند خلاقانه در این الگوی درآمدزا مشارکت کنند (که البته به آموزش نیاز است) در کنار توسعه اقتصاد شهر و محله، اقتصاد فرد به فردشان رشد خواهد داشت. ایجاد شغل یکی از بهترین اتفاقاتی است که می توان در توسعه اقتصاد محلی رقم زد. نگاه کنیم به اجتماعات کوچک در شهرهای گردشگرپذیر که گاهی تک تک اعضای خانواده درگیر یک شغل خانوادگی می شوند و این اشتغال می تواند قابل تبدیل به یک اشتغال پایدار و نسل به نسل باشد.

  • رشد صنایع دستی قدیمی
  • آموزش هنرهای سنتی
  • آموزش غذاهای محلی
  • پخت شیرینی جات و ترشی جات خانگی
  • ایجاد فروشگاه های خرید بی واسطه محسولات بومی و کشاورزی
  • عروسک سازی با الگوی بافت و هنر دستی

همه این موارد می توانند در رشد توسعه اقتصاد محلی موثر باشند اما دانش طراحی شهری می تواند بستر را برای برقراری این رفتار ایجاد نماید. و با برنامه ریزی و ارائه سیاست ها و راهبردها به صورت دقیق چشم اندازی برای آینده این طرح ها ارائه دهد. بسیاری از محله ها به علت طراحی شهری و معماری مورد استقبال گردشگران قرار می گیرند که این حوزه نیز در حیطه عمل شهرسازان می باشد. شناخت ظرفیت ها و پیش بینی دقیق مسائل بومی درآمدزا برای شهر و یا محلاتش در راستای دستیابی به توسعه اقتصادی از نکات مهمی هستند که در این مسیر می بایست انجام شوند. گاهی این ظرفیت ها نیاز به سرمایه گذاری در سطوح بالاتر یعنی مدیریت شهری دارد و گاهی نیز آنقدر طرح های بزرگی قابل اجرا هستند که نیاز به حضور سرمایه گذاران خواهند داشت. طراحان شهری با تحلیل عملگر می توانند تمامی این مولفه ها را شناسایی نموده و در راستای این اهداف گامی بلند بردارند.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی موضعی شهر با رویکرد اقتصاد محلی فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
کارخانه نوآوری مفهوم واقعی باز آفرینی شهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا