طراحی پارک های علم و فن آوری فرصتی برای درآمدزایی

طراحی پارک های علم و فن آوری

هدف اصلی ایجاد و طراحی پارک های علم و فن آوری تشویق علم در راستای ارتقا فرهنگ علم آموزان و متخصصان می باشد.که به صورت نوآورانه با ایجاد رقابت سالم در بستر یک فضای خدماتی یکدست شرکت های خصوصی بسیاری می توانند در این فضاها در کنار همدیگر به فعالیت و حتی هم افزایی و رشد بپردازند. هدف ایجاد این پارک ها در کل دنیا ارائه خدمات آموزش و کارآفرینی به صرت متمرکز و متفاوت می باشد. در واقع هدف از ایجاد این پارک ها به صورت یک پایگاه علمی پژوهشی صنعتی و خدماتی برای احیای فعالیت های این حوزه است که البته قابلیت درآمدزایی و جذب سرمایه برای بقا و توسعه پارک نیز از اولویت ها می باشد.

این پارک ها می توانند محیطی برای ثبت اختراعات،ارائه خدمات های عمومی، ارائه خدمات آموزشی،کارگاه ها و بخش های فنی و تخصصی برای پژوهشگران و متخصصین در حوزه فناوری باشند.تمرکز این پارک ها بر روی محتوای دانش می باشد به همین دلیل پارک ها در بسیاری از نقاط دنیا در سایتهای دانشگاه های مهم قرار گرفته اند و در ایران نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یکی از پارک های فعال در این حوزه های علمی می باشد.

نگاه ما به این پارک ها در قالب یک فضای شهری بکر و منحصر به فرد می باشد این پارک ها می توانند شامل کاربری های مسکونی، تجاری، صنعتی، علمی و خدماتی باشند. از لحاظ جانمایی نیز باید توجه داشت که معیارهای مختلفی برای مکان‌یابی صحیح این پارک ها وجود دارد. زیرساخت های علمی، صنعتی و خدماتی از مهم ترین معیارهای تکوین و جانمایی پارک های علم و فناوری می باشند. نکته قابل توجه در نمونه های موردی این پارک ها در نقاط مختلف دنیا استفاده از نوعی معماری و شهرسازی های تک با تمرکز بر جدیدرترین متریال ها و شیوه های ساخت بنا می باشد که درواقع ما را با طراحی شهری های تک و نوگرایانه آشنا می کند.

رویکرد طراحی پارک های علم و فناوری توسط گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری ایجاد یک فضای شهری نوپا است که قابلیت های ایده پردازی های نوین در مسیر رشد علم در بستر فضایی مناسب باتوجه به نیازهای انسانی در آن بسیار محسوس و قابل توجه است.

بیشتر بخوانیم
گردشگری طبیعی و طراحی شهری گردشگری کوهستان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا