طراحی شهر و تجربه شهروندان

طراحی شهر و تجربه شهروندان

 

تجربه زیسته نوعی همدلی در یک فعل مشترک یا پدیدارسازی یک تجربه برای افراد جدید محسوب می شود. زمانی که طراح تصمیم می گیرد تجربه همگانی و زیست شده گروهی از مردمان را با گروهی از مردم که با این موضوع آشنا نیستند، به اشتراک بگذارد در واقع در حال سهیم کردن افراد در این تجربه زیست شده است.

در این مبحث ما رابطه ای بین تجربه گر و تجربه پذیری برقرار می کنیم و در خوانا شدن این تجربه ها، طراحی شهری به عنوان عاملی هدایت کننده و خلاق عمل می کند. البته ظاهرسازی یا پدیدارسازی یک تجربه مشترک از مردمان یک شهر (به عنوان یک حس درونی) بسیار پیچیده و پرچالش خواهد بود.

طراحی شهر و تجربه شهروندان

و می بایست حساسیت های اجتماعی و فرهنگی این موضوع درک و رعایت شود چرا که به راحتی یک تجربه زیسته اصیل می تواند به صورت هنری بنجل و بازاری عرضه شود و رویکردهای آرایشی و تزیینی در این موضوعات امری ناپسند است.

به عنوان نمونه می توان اشاره نمود به تجربه زیبای گردشگران در شهرهای مختلف استان هرمزگان برای تجربه نقش حنا، که هنر اصیل زنان این خطه می باشد و به نوعی فراگیر و پدیدار شده است که اکثر گردشگران میل به تجربه این هنر داشته و برای زمان کوتاهی این یادگاری را از شهرهای مختلف این استان با خود به شهرهای دیگر برده اند.

یا نگاه کنیم به کمپ های گردشگری در ییلاقات و کوچ نشینان که برگزار می شود و امروزه با بازخوردهای جالبی روبه رو شده است. تجربیاتی که گردشگران به قصد انجام همه آن کارها که مردمان آن اقلیم ها انجام می دهند، ماجراجویانه ورود می کنند و چند صباحی مانند میزبانان خود، غذا می خورند، شیر می نوشند، اسب سواری می کنند و به معنای واقعی تجربه آنها را زیست می کنند.

طراحی شهر و تجربه شهروندان

اما اثری که طراحان شهری در رد این موضوع در شهر باقی می گذارند جدا از موضوعات فرهنگی تاکید آنها بر تلفیق با یک فضا و بستر مناسب است. فضایی که حامی تمامی این تجارب بوده و البته مهم تر از همه دعوت پذیر باشد.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی شهری با اتکا بر تجربه زیسته شهروندان فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
طراحی موضعی شهر در خدمت رشد اقتصاد محلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شانزده =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا