گردشگری طبیعی و طراحی شهری گردشگری کوهستان

گردشگری طبیعی و طراحی شهری گردشگری کوهستان

تاریخ شهرنشینی از ابتدای شکل گیری و مراحل تکوین شهرها همیشه در ارتباط با جغرافیای شهری بوده است. عامل اقلیم، توپوگرافی و عناصر جغرافیایی در جانمایی شهر های نخستین تاثیر بسیاری داشته اند و امروزه هم یکی از شاخص های مهم شهرسازی پایدار برشمرده می شوند.

یکی از عوارض جغرافیایی غالب، کوهستان ها بودند شهرها در اقلیم پایکوهی همیشه از لحاظ سیاسی با نقطه قوت بسیاری مواجه بودند و پس از آن به علت حاصلخیزی خاک و معادن پای کوه، شهرهای مهم و استراتژیک محسوب می شدند. و حتی بسیاری از شهرهای پایکوهی دوره های پایتختی موفقی را تجربه می کردند. چرا که شهر همیشه دارای یک دیواره های طبیعی بوده و خاصیت دفاعی شهر همیشه حفظ می شده است.

گردشگری طبیعی

امروز یکی از مهمترین قابلیت های توسعه شهرها توسعه از حیث گردشگری طبیعی می باشد که شهر هایی که در دامنه کوه ها و یا در نزدیکی کوهستان ها واقع شده اند به واسطه داشتن چشم انداز مطلوب در کوهستان و آب و هوای ویژه امروزه با اختلاف طبقاتی بسیاری در داخل تقسیم بندی خود اراضی شهری مواجه هستند.

اراضی از حیث نزدیکی به کوهستان و دارا بودن چشم انداز آن به عنوان یک ثروت مطرح بوده اند و جدا از آن گردشگری کوهستان یکی از تفریحات مدنظر شهرنشینان و گردشگران می باشد. نگاه کنیم به گردشگری کوهستان در شهر همدان، در دیزین و توچال، در نمک آبرود و سایر شهر هایی که به عنوان یک فضای گردشگری مطلوب در داخل خود شهر امکانات منحصر به فردی به شهروندان و گردشگران ارائه می دهد.

از این حیث می بایست شهرها در روند توسعه خود به کانون های گردشگری کوهستانی در صورت وجود توجه نموده و تفریحات پایکوهی و یا کوهستانی پیش‌بینی نمایند و از کوهستان به عنوان یک منبع درآمد زایی پایدار و یک قطب گردشگری دائمی توجه داشته باشند.

گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی شهری گردشگری کوهستان فعالیت می نماید. و طیف های متفاوت گردشگری کوهستان را برای شهرهای مختلف ایران در اقلیم های متنوع زیستی از شمال تا جنوب پیش بینی نموده ایم و می دانیم که کوهستان در هر اقلیم چه اهمیت و چه جاذبه های ویژه ای برای گردشگران خواهد داشت.

بیشتر بخوانیم
فضاهای رها شده شهری فرصتی برای احیا هویت شهر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا