برنامه پنج ساله عملیاتی محمدشهر

برنامه پنج‌ ساله عملیاتی محمدشهر – ۱۴۰۲

 

برنامه راهبردی توسعه شهری پاسخی به نیاز مدیریت شهری در تدوین برنامه ای فراگیر است؛ به گونه ای که بتواند در کنار برنامه های توسعه شهری متداول (طرح های جامع و تفصیلی ) که اغلب ناظر بر ساماندهی کالبدی شهر هستند، در چارچوبی علمی به آینده محتمل توسعه شهر بپردازد.

به منظور ایجاد درکی روشن از جایگاه برنامه راهبردی و عملیاتی شهر و شهرداری ها که مصوبه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور است و در میان قوانین مصوبات و برنامه های مرتبط با مدیریت توسعه شهری در نمودار زیر رابطه این برنامه با برنامه های فرادست و پایین دست مشخص گردیده است:

برنامه پنج ساله عملیاتی

ﻫﺪف اﺻﻠﯽ از اﯾﻦ ﻃﺮح ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ، ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ای دﻗﯿﻖ و راﻫﺒﺮدی-ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺑﺮای ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﻬﺮداری در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻤﺮان و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮی در ﭼﺎرﭼﻮب وﻇﺎﯾﻒ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺑﻮدﺟﻪ ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ آن اﺳﺖ. 

برنامه ۵ ساله عملیاتی محمد شهر

از اﻫﺪاف اﯾﻦ ﻃﺮح، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮی ﺷﻬﺮی از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﺎﻓﺘﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬاری ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﯿﺎن ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﻬﺮ، ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪ ﭘﺎﯾﺪار ﺷﻬﺮی ﺑﺮای ﺷﻬﺮداری ﻓﺮاﻫﻢ آورد و از از ﺷﺪت واﺑﺴﺘﮕﯽ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻠﯿﺪی ﺑﻪ درآﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار ﺑﮑﺎﻫﺪ.

برنامه پنج ساله عملیاتی محمد شهر

یکی از بخش های مغفول مانده در پروژه های برنامه ریزی شهری عدم پرداخت میدانی به اراضی سطح شهر می باشد. به طور کلی حذف مفهوم و دانش طراحی شهری از این دست پروژه ها از بزرگترین ایراداتی ست که می توان به این پروژه ها وارد نمود.

در پروژه برنامه پنج ساله عملیاتی محمدشهر نکات نوآورانه ای مدنظر قرار گرفت. البته با وفاداری و انجام تمامی بندهای دستورالعمل جدید سازمان شهرداری ها در شرح خدمات پیشنهادی برای این پروژه پرسش نامه های متعددی در سه گروه هدف تهیه و پخش گردید.
۱- پرسش نامه مردمی
۲- پرسش نامه متخصصین
۳- پرسش نامه واحدهای شهرداری
هدف این بخش پیشنهادی که می تواند مکمل تمامی برنامه های راهبردی باشد توجه به بخش فراموش شده مشارکت مردمی و متخصصین این حوزه می باشد. به طور کلی برنامه ریزی مشارکتی یکی از اهداف مهم تدوین برنامه عملیاتی محمدشهر می باشد.
از دیگر نکات نو آورانه این پروژه شناسایی و تطبیق تمامی اراضی تحت مالکیت شهرداری و اراضی که امکان تملک آن در فرایند طرح امکان پذیر می باشد پرداخته شد. از این رو پروژه ها و اقدامات پیشنهادی در فاز چهار برنامه به تمامی منطبق با اراضی پیشنهادی بوده و با برنامه فیزیکی پیشنهادی خود از لحاظ مساحت، تراکم و سرانه پیشنهادی همخوان می باشند.

جلسه دفاع در شورای شهر محمد شهر

همچنین با توجه به فرایند تهیه طرح جامع محمدشهر سعی بر رایزنی و جلسات با مشاور آن طرح نیز انجام گرفت و هدف غایی توسعه شهری به صورت یکباره و یکپارچه در نظر گرفته شد. بدین ترتیب برنامه پنج ساله عملیاتی محمدشهر به همراه نقشه های متعدد و با جانمایی بیش از ۱۲۰ پروژه برای ۵ سال آتی شهر ارائه گردید.
در مرحله بعد پروژه های پیشنهادی در چندین قالب و پکیج ارائه شدند. پروژه های پکیج سرمایه گذاری با رویکرد درآمدزایی و اقتصاد پایدار، پکیج فضای سبز و پارک ها، پکیج فرهنگی، پکیج شهرسازی و سایر موارد. تا طی جلسات برگزار شده در هر واحد بتوان نخ ارتباطی با پرسش نامه های پر شده واحدها و پروژه های پیشنهادی برنامه عملیاتی برای هر واحد ایجاد ارتباط نمود

اﻫﺪاف اﯾﻦ ﻃﺮح ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

  • تنظیم یک چاچوب راهبردی برای انتخاب تصمیمات در حوزه مدیریت شهری در محمدشهر به منظور مواجهه با چالش های آتی در برنامه زمانی میان مدت
  • هماهنگ کردن اقدامات کلیه دستگاه های اجرایی در زمینه ی اداره شهر و بسترسازی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری
  • فراهم کردن برنامه عمل شهرداری به عنوان یک موسسه عمومی با لحاظ ویژگی های محیطی درونی و بیرونی سازمان مبتنی بر رویکرد راهبردی
  • تعیین نقشه شهرداری در نیل به چشم انداز و راهبردهای توسعه شهر
  • ترجمه پیشنهادهای اسناد فرادست توسعه شهری از سوی شهرداری محمدشهر به زبان برنامه ریزی راهبردی و ایجاد زنجیره ای از راهبردها تا اقدامات به منظور اتصال برنامه های بلندمدت توسعه شهر به برنامه مالی شهرداری (بودجه سالانه) به واسطه برنامه میان مدت(برنامه عملیاتی)
  • تدقیق مقاصد توسعه شهری و تعیین شاخص های کلیدی قابل سنجش و زمانبندی شده برای رسیدن به آنها
  • فراهم آوردن بستر مشارکت فعال تمامی گروه های بین شهری شامل سازمان های مردم نهاد بخش خصوصی، متخصصین مرجع و شهرسازی و مدیریت شهری
  • ارتقای توانمندسازی های گروه های مختلف درگیر در فرایند تهیه برنامه برای ایجاد تغییرات مثبت ساختاری و سازمانی (ظرفیت سازی)
دفاع برنامه پنجساله محمد شهر در شورای شهر

 

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های تهیه و تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی و چشم انداز ۲۰ ساله فعالیت می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا