سامان دهی شهری، بازتعریف هویت از دست رفته

سامان دهی شهری

طرح های سامان دهی عمدتاً به صورت اصلاح وضع موجود عنوان می شوند و ماهیت بازسازی دارند. معمولاً موضع این طرح ها در شرایط نامناسب و ناهنجاری وجود دارد که ضرورت به اصلاح فوری دارند. یکی از اولین رویکردها در تهیه این طرح ها رفع اغتشاشات بصری و فیزیکی از حوزه اقدام طرح می باشد و عموما هدف بازگرداندن حیات و هویت از دست رفته به این مواضع می باشد.

سامان دهی شهری

طرح های سامان دهی می توانند در حوزه بازسازی محلات، خیابان ها و محور های ارتباطی، ورودی ها، بلوار، اراضی، فضاهای رها شده، میادین، بافت مسکونی، بافت تاریخی و فرسوده باشند. در هر کدام از این سرفصل ها طرح ساماندهی رویکردی اصلاحی منوط به کلیت موضوع دارد. یعنی هر آنچه در ضلع یک میدان یا خیابان مد نظر باشد، در سطوح اولیه و مقدمات و اصلاحات کلی پیش‌بینی می‌شود و و طرح را مفصل نمی‌بینند که سریعاً قابل اجرا باشد.

هدف کلی این طرح ها ارتقا کیفیت فضا و یا سیمای آن بخش از شهر می باشد و اگر بخواهیم مفهوم عبارت طرح ساماندهی یک فضا را درست قرائت کنیم، منظور بهبود وضع موجود است. چارچوب عملیاتی طرح های ساماندهی مدون و مشخص نیستند و همیشه با ابهاماتی همراه بوده اند. اما معمولاً این طور رایج شده است که یک طرح ساماندهی شامل سرفصل های مطالعات شناخت و تحلیل و موجود و بعد ارائه طرح بوده و از منظر مطالعات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، ترافیکی و زیست محیطی بررسی می شوند.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طرح ساماندهی فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
طراحی موضعی شهر در خدمت رشد اقتصاد محلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شش =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا