بازآفرینی شهری خدمتی نوین در حوزه طراحی شهری

بازآفرینی شهری خدمتی نوین در حوزه طراحی شهری

 

بازآفرینی شهری از نظریه بازآفرینی شهری نشأت می گیرد و یکی از سطوح نوین در خدمات طراحی شهری محسوب می شود.این طرح یک طرح آرایشی و یا موضوعی محسوب نمی شود اما تغییرات اساسی با حفظ روحیه کالبدی، منوط به تدوین سیاست‌ها و راهبردهای کلان می باشد که قطعاً بر اساس یک سری دستورکار راهبردی تهیه شده توسط مشاور طرح آغاز می شود.

بازآفرینی شهری

در ابتدای تفسیر طرح بازآفرینی می بایست تاکید کرد تعریف این طرح با تعریف نوزایی شهری یکسان نیست در بازآفرینی شهری حفظ فضاهای کالبدی اصلی شهر و الگوگیری از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین بایست در نظرداشت که فرهنگ و روابط اجتماعی مردم در طرحهای بازآفرینی از سطوح اولیه قرار می گیرند. در نتیجه به نوعی بازآفرینی فرهنگی را به عنوان مراحل اولیه کار قرار دهیم هدف این است به نحوی حیات دوباره شهر بدهیم.

طرح بازآفرینی شهری اصولاً طرحی ساختاری و با مداخلات اساسی حتی در بافت شهری تعریف می شود. رویکردهای شهرسازی در این طرح ها چند سویه و بر اساس شناخت و تحلیل و تسلط کامل بر یک منطقه شهری می باشد بازآفرینی می‌تواند در مقیاس بازآفرینی یک محله یا یک شهر باشد.

اصلاحات در این طرح ها از جوانب مختلف مدنظر قرار می گیرد مانند اصلاح بافت، اصلاح ساختار اجتماعی، اصلاحات اقتصادی وحتی اصلاح شرایط زیست محیطی شهر از دیگر جوانب این طرح ها می باشند.در فرایند طرح بازآفرینی شهری مشارکت اجتماعی و سرمایه اجتماعی مهم است.

گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طرح بازآفرینی شهری با نگاهی چند سویه تجدید حیات بسیاری از شهرها به واسطه تهیه این طرح ها امکانپذیر می داند.

اجرای طرح بازآفرینی شهری مرکز شهر رشت

بیشتر بخوانیم
نقش مشاور طراحی شهری در هویت محله ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا