اطلس جامع سرمایه گذاری گردشگری بندرخمیر

 

شهر بندرخمیر در استان هرمزگان و در جوار آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار دارد. این شهر بزرگ‌ترین شهر حاشیه تالاب خور خوران است که بزرگ‌ترین تالاب دریایی خاورمیانه بوده و پوشیده از جنگل‌های دریایی حرا است. بندرخمیر پس از چندین سال تلاش و حرکت‌های گسترده اجتماعی، در سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین شهر تالابی جهانی ایران و همچنین در سال ۱۴۰۰ به عنوان شهر یاد گیرنده یونسکو ثبت شد. از­­ این­رو بندرخمیر دارای برندی جهانی بوده و با داشتن دو عنوان جهانی در مقایسه با شهرهای مشابه خود، بی­ بدیل است. 

دریافت اعتبارنامه شهر تالابی از کنوانسیون رامسر در سوئیس

دریافت اعتبارنامه شهر یاد گیرنده از یونسکو

بندرخمیر از سال ۱۳۴۶ دارای شهرداری بوده و دارای جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر است. این شهر با فاصله ۸۰ کیلومتر از بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران، نزدیک­ترین شهر به بندرعباس بوده و به نوعی از لحاظ لجستیک، پشتیبان بندرعباس محسوب می­شود. از طرفی نزدیک­ترین شهر به جزیره قشم بزرگ­ترین جزیره ایران و همینطور در فاصله ۸۰ کیلومتری از بندرلنگه و بندرکنگ به عنوان یکی از تاریخی‌ترین و مهم­ترین بنادر ایران واقع شده است. لذا این شهر قابلیت بهره برداری از سه فرودگاه بندرعباس، قشم و بندرلنگه و همچنین ایستگاه راه ­آهن بندرعباس را داشته  و به نحوی از این طریق، بخش مهمی از حمل و نقل گردشگری به این شهر، پوشش داده می‌شود. همچنین از لحاظ جمعیت گردشگری، با توجه به نزدیک بودن این شهر به مراکز اصلی جمعیتی استان، سرمایه­ گذاری در این شهر، بسیار توجیه ­پذیر است.

شهر تالابی بندرخمیر در سال های اخیر، گردشگری را به عنوان مهم­ترین اقتصاد محلی خود انتخاب کرده و با توجه به جاذبه­ های فوق العاده طبیعی مانند تالاب، جنگل­های حرا، جزایر، ساحل، کوه­ها و تپه‌های شمالی شهر، آب گرم‌های متعدد، غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی و همچنین جاذبه‌های تاریخی مانند قلعه مرکزی، ساختمان گمرک، دیوار تاریخی سدار، مساجد جامع قدیم و جدید، پل لاتیدان (طولانی‌ترین پل تاریخی ایران)، بادگیرها و برکه‌های تاریخی، توانسته با برنامه ریزی و تمرکز بر زیرساخت‌های گردشگری، یکی از مدل‌های موفق گردشگری پایدار را ایجاد کند. در سال‌های اخیر، اقداماتی مانند راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی متعدد، راه‌اندازی رستوران‌ها و کافه‌های خلاقانه، احداث خیابان و پارک ساحلی، مرکز تولید صنایع دستی، مرکز ورزش‌های آبی و بهسازی بازار سنتی، تربیت راهنماهای محلی و تعریف و مدیریت مقاصد گردشگری به نحو هماهنگ و یکپارچه در راستای تبدیل این شهر به یک مقصد گردشگری حرفه‌ای انجام شده است.

مردم این شهر دارای فرهنگی غنی ناشی از ارتباطات تجاری و فرهنگی تاریخی با کشورهای عربی، آفریقایی و هند بوده که پس از ترکیب با فرهنگ دیرینه پارسی، خود را در معماری، لباس‌های محلی، غذاهای فوق‌العاده متنوع و لذیذ، ادویه‌های بی نظیر، موسیقی اغواکننده و آیین و رسوم و رفتار شهروندی نشان می‌دهد. گردشگری فرهنگی از بخش‌های مهم گردشگری در بندرخمیر به حساب می‌آید.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندرخمیر

با توجه به جایگاه ارزشمند ایجاد شده برای بندرخمیر در عرصه ملی و جهانی، لزوم تقویت زیرساخت‌های گردشگری برای خدمات دهی به گردشگران و ایجاد چرخه اقتصادی موثر از صنعت گردشگری و بهره‌مندی جامعه محلی و ملی از این منبع درآمدزا، در این سند سعی شده‌است بسته‌های سرمایه‌گذاری با تکیه بر ویژگی‌های شهری، طبیعی و تاریخی شهر تعریف شده به نحوی که از لحاظ اقتصادی دارای بازگشت سرمایه جذابی بوده و در عین حال به تقویت زیرساخت‌های گردشگری کمک نمایند.

خدمات ارائه شده در اطلس سرمایه ‌گذاری بندرخمیر

مهندسین مشاور شهرسازی و معماری پردیس نصیری پس از بررسی دقیق محدوده شهری بندرخمیر اقدام به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری این شهر نمود. در همین راستا خلاصه ای از  13 بسته سرمایه گذاری و ۲ بسته مطالعاتی را تحت عنوان اطلس جامع سرمایه گذاری در بهمن ۱۴۰۱ منتشر نمود که کلیه اطلاعات تفصیلی آن، قابل دانلود و استفاده سرمایه گذاران می باشد.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا