برندینگ شهری وجه تمایز شهرهای موفق

یکی از عناصر مهم اولیه در شناخت شهر، اصطلاح تصویر شهر و یادآوری خاطره شهر به صورت یک تصویر ذهنی می باشد.برند شهر همان تصویر ذهنی از شهر است. عامل برندینگ شهری برخلاف برندینگ تجاری می تواند علتی مانند  مجموعه ای از روابط انسانی و اجتماعی باشد که برای شهر یک تصویر ذهنی قوی خلق می نمایند.

حتی می‌تواند به علت یک جاذبه طبیعی و یا یک سلسله مراتب از مناظری در نوع خود منحصر به فرد باشد. برای اینکه شهری صاحب برند خود باشدمی توان برند های مصنوعی نیز  برای یک شهر ثبت نمود. به عنوان مثال می توان به برج ایفل اشاره نمود که برندینگ شهری پاریس را تحت تاثیر خود قرار می دهد. البته بسیاری از شهرها باز هم مانند پاریس می توانند چندین برند تجاری را در خود حفظ نمایند.

اولین تجربه های ما از برندینگ شهری می تواند همان نام و صفتی باشد که در بسیاری از شهرهای ایران نیز در کنار اسامی شهرها قرار می گیرد.  اما اگر هوشمندانه و با دقت به تولید برندهای شهرها بپردازیم، می توانیم در لایه ها و زیرلایه های پنهان هویتی شهربه تعریف یک برند تجاری قوی و ثبت آن کمک نموده و برای جلب توجه بیشتر افراد  و ایجاد درآمد پایدار برای شهر تلاش بیشتری در کشف و ایجاد برند شهر نمود. قطعاً برندینگ شهری یکی از ابعاد  بسیار تاثیر گذار بر توسعه اقتصاد شهرها خواهد بود.

امروزه بسیاری از شهرها صاحب برند هستند و یا بسیاری دیگر را به آسانی نمی‌توان صاحب یک برند تجاری دانست. اما ما معتقد هستیم که همیشه می توان در لایه های پنهان شهرها با تسلط بردانش شهرشناسی و اقلیم جستجو نمود و یا در صورت عدم وجود برای یک شهر یک برند جدید خلق نمود.

گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های ثبت برندینگ شهری فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
جداره های خیابان عنصری کلیدی در طراحی شهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 1 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا