معضلات موجود در طراحی شهرک های دانشگاهی و خوابگاهی

معضلات موجود در طراحی شهرک های دانشگاهی و خوابگاهی

شهرک های دانشگاهی و خوابگاهی برای بسیاری از دانشجویان غیر بومی اولین تجربه فضایی واقعی از شهر محل تحصیل آنها محسوب می شود. تجربه ای که معمولا به علت وجود ضعف امکانات فضایی، رفاهی و خدماتی کافی بطور مداوم، تنها بخاطر عدم ارائه صحیح خدمات، آنها را به سمت شهر میکشاند.

طراحی شهرک های دانشگاهی و خوابگاهی

لازم است که طراحان شهری در طراحی مجموعه های دانشگاهی که عموما شامل خوابگاه ها هم می شود خدماتی دقیق با رعایت سیرکولاسیون حرکتی با در نظر گرفتن اولویت های دسترسی های دانشجویان پیش بینی نماید. واقعیت این است بسیاری از این شهرک ها انسان گرا و ارزش گرا طراحی نشده اند. بسیاری دیگر هیچ ربطی به هویت شهر ندارند.

برخی دیگر از این شهرک ها شامل قرار گیری فضاها بصورت تکه های جداگانه و البته غیر مستقل از لحاظ عملکردی می باشند. چرا که آلترناتیو های حرکتی، دسترسی و خدمات رسانی بخش های مختلف در ابتدا تحلیل و پایش درستی نداشته است.

برخی از این ایرادات بر ابعاد برنامه ریزی فضا وارد است، اما طراحی را هم شامل می شود. چرا که در گام نخست طراح می بایست تحلیل درستی از مفهوم سکونت دانشجو داشته باشد و مخاطب و مصرف کننده این فضا ها را قشر جوان بداند و به خوبی نیازها و خواسته های او را بشناسد.

در نتیجه هم از حیث روحیه و هم از جانب نوع و جنس برقراری تعامل جوان با محیط طراحی مطلوب  شکل خواهد گرفت.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی شهرک های دانشگاهی و خوابگاهی فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
طرح جامع نورپردازی؛ احیای حیات شبانه شهر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا