طرح جامع نورپردازی؛ احیای حیات شبانه شهر

نورپردازی شهری عمدتا به عنوان یکی از آیتم های مهم طرح های شهرسازی مطرح می شود. طرح جامع نورپردازی اکثرا برای شهرهای تهیه می شود که زندگی شبانه در آنها جریان داشته باشد. شهرهایی که یا به واسطه اهمیت سیاسی (پایتخت ها) طرر جامع نورپردازی در آنها اهمیت پیدا می کنند یا به واسطه اقلیم (شهرهای جنوب ایران)، یا به واسطه فرهنگ و حضور گردشگر در آنها (رشت) به تهیه این طرح ها نیازمند می شوند. حیات شبانه شهر هم نیاز به حظ بصری دارد و از این رو نورپردازی اهمیت ویژه ای دارد. البته قابل ذکر است که نیاز به روشنایی مبحثی مقدماتی است و در تعریف نورپردازی تفاوت محسوسی با این موضوع دارد.

زندگی شبانه یا شهرهای ۲۴ ساعته عناوینی ست که به علت نسبت دادن این خصیصه به بعضی از شهر ها لزوم تهیه طرح جامع نورپردازی در آنها بیشتر می باشد و بدیهی است که اگر شهرهایی دارای حیات شبانه نمی باشند احیا نورپردازی در آنها می تواند عامل ارتقا محیط و کیفیت زندگی شهری شهروندان باشد و چه بسا که به واسطه تعریف چنین طرح هایی زندگی شبانه در آنها جاری شود. تهیه چنین طرح جامع منجر به جذب گردشگر بوده و در برندینگ شهری نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

یکی از نکات اولیه در فصل های پروژه های طرح های جامع نورپردازی آسیب شناسی وضع موجود شهر در عرصه آلودگی های نوری شهر و اصلاح و حذف آنها می باشد. پیش بینی زمینه های شغلی جدید مرتبط با موضوع پیدایش حیات شبانه شهرها نیز از بخش های مهم این پروژه ها می باشند که البته پس از این پیش بینی ها نیاز است که از لحاظ فضایی نیز تدابیر کافی برای این موضوع  طراحی انجام گردد.

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های خدمات طرح جامع نورپردازی شهر فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
طرح جامع شهری چشم انداز سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شانزده =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا