طراحی تم پارک های شهری راهکار جذب سرمایه شهری

تم پارک ها که فلسفه شکل گیری و توسعه آنها از سال ۱۹۴۶ و با طراحی تم پارک سرزمین بابانوئل در ایندیانای ایالات متحده امریکا شکل گرفته است بستری برای خلق هنر معماری شهری و ایجاد یک فضای تفریحی و با نشاط برای گروه های سنی مختلف است.

تم پارک ها مجموعه هایی هستند که براساس یک عنصر خاص طراحی و بنا می شوند. توجه به لنداسکیپ و بهره گیری از عناصر بصری در ایجاد یک حس نوستالژیک از یک پدیده خاص و ویژه این فضا را برای مخاطبین جذاب می نماید.

مدیریت شهرها به این نتیجه رسیده است که ایجاد تنوع در اماکن شهری و استفاده از استراتژی جذب حداکثری ساکنین شهرها در فضاهای طراحی شده شهری می تواند به جذب سرمایه های مالی و اقتصادی برای شهرها کمک شایانی نماید. سرمایه هایی که به مدیریت شهری این امکان را می دهد تا براساس برنامه ها و استراتژی های از پیش تدوین شده خود بتواند مسیر توسعه شهرها را کوتاه تر و سرعت رسیئن به برنامه ها و اهداف کلان شهری را افزایش دهد.

امروزه مدیریت شهری به پشتوانه برنامه های سرمایه گذاری است که می تواند از پس هزینه های شهری برآمده و برنامه های کلان شهری را مدیریت و اجرا نماید. از این رو طراحی تم پارک ها به عنوان یک تجربه موفق در جذب سرمایه در مدیریت شهری مورد توجه مدیران ارشد کلانشهرهای دنیا قرار دارد.

البته نمونه های موفق این طرح در کشورها مختلف و با بهره گیری از فرهنگ و البته علایق ساکنین آن طراحی و اجرا شده اند. نمونه هایی که با صرف هزینه هایی کلان اجرا شده و در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری و منبع جذب سرمایه های خرد و کلان تبدیل شده اند.

 

طراحی تم پارک ؛نسخه ای درآمد زا برای مدیریت شهری

در حال حاضر طراحی تم پارک ها در ایران نیز می تواند به عنوان یکی از مقاصد جذب سرمایه های شهری مورد توجه مدیران ارشد سهر قرار گیرد. بهره گیری از ظرفیت زمین های بلااستفاده شهری و تبدیل آن به مراکز تفریحی همچون تم پارک ها می تواند به رشد و توسعه شهر ها نیز کمک شایانی نماید.

قطعا جذب سرمایه و توسعه زیرساخت های لازم در اطراف تم پارک ها که به واسطه جذابیت های بی شماری که در طراحی خود دارند می تواند به عنوان یک مزیت شهری تلقی شده و افراد علاقمند بیشماری را به سمت خود جذب نماید که همین جذب سرمایه های اجتماعی و انسانی خود عاملی برای رشد شهرها و ترویج فرهنگ گردشگری شهری و بین شهری خواهد بود. صنعتی که می تواند از انباشت سرمایه در نقاط خاص شهر جلوگیری کرده و به توزیع متوازان سرمایه گذاری شهر کمک نماید.

 

بیشتر بخوانیم
آشنایی با طرح تفصیلی و استعلام طرح تفصیلی

یکی از مهمترین ویژگی های تم پارک ها توجه به طراحی آن و ایجاد یک سناریوی ذهنی برای مخاطب است. سناریوی که در قالب یک طراحی خاص می تواند به خودی خود جاذب مخاطب و سرمایه باشد. از این رو توجه به معماری عناصر تشکیل دهنده تم پارک ها در کنار مطالعات اولیه گسترده به منظور جانمایی مناسب تم پارک در سطح شهر و توجه به امکان توسعه آن نقش ویژه ای در موفقیت یک تم پارک خواهد داشت.

البته امروزه به واسطه محدودیت های مدیریت شهری در اختصاص فضای مورد نیاز طراحی تم پارک های وسیع، این نوع پارک ها در ابعادی کوچک تر و در محدوده محله و مناطق شهری در حال رشد و توسعه می باشند. تدبیری که می تواند منجر به ایجاد رونق و نشاط در سطح محلات و مناطق شهری گردد.

هدف از طرح موضوع طراحی تم پارک علاوه بر معرفی ویژگی های این فضای شهری، در واقع معرفی ظرفیتی است که مدیریت شهری کمتر به آن به عنوان یک فرصت جذب سرمایه توجه کرده است. ما در گروه مهندسین مشاور پردیس نصیری این امکان را برای مدیران شهری فراهم آورده ایم تا از طریق مطالعات تخصصی در این حوزه و ارائه راهکارهای جذاب برای سرمایه گذاران به جذب حداکثری سرمایه های شهری به منظور توسعه فضاها و امکانات شهر یاری رسانیم.در این بین به واسطه سالها فعالیت در این حوزه، طراحی تم پارک های شهری به عنوان یکی از خدمات ویژه مجموعه پردیس نصیری قابل ارائه به مدیران شهری و تصمیم سازان مدیریت شهری می باشد.

قطعا طراحی فرصت های سرمایه گذاری و ارائه مستندات فنی و اقتصادی در توجیه ظرفیت های پروژه های شهری می تواند منجر به جذب سرمایه و در نهایت پیاده سازی ایده های متنوعی در سطح شهرها شده و در نهایت با جذب سرمایه، مدیران شهری را در مدیریت و رسیدن به اهداف کلان خود یاری رساند و زمینه اشتغال شهری و رشد سرمایه های در گردش را که در نهایت منجر به ایجاد نشاط اجتماعی می شود را گسترش دهد.

 

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی تم پارک ها (پارک های موضوعی) فعالیت می نماید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا