رویکرد گردشگری در طراحی شهری

رویکرد گردشگری در طراحی شهری

بخش مهمی از مبحث گردشگری وابسته به آنالیز رفتار گردشگران در شهر می باشد گردشگری شهری وابسته به آگاهی و آموزش رفتار مناسب گردشگری می باشد. در واقع بدون انتقال دانش و آموزش به میزبانان گردشگران این پروژه ها موفق نیستند. در این نوع از دسته بندی های گردشگری، جامعه محلی ذینفع بوده و مستقیماً مزایا و معایب حضور گردشگران در شهر را لمس خواهد نمود.

اصولا برای احیا و باز آفرینی یک محله یا تهیه یک طرح موضعی برای قسمتی از شهر، یکی از رویکردهای قطعی این پروژه ها آشناسازی گردشگران با فرهنگ مردم بوده و نگاه این نوع از طرح ها به شهر به مثابه یک پدیده گردشگر پذیر می باشد.

برای مثال یکی از تجربه های مهم به مردم در ملاقات با پلازای شهری (میدان شهرداری) رشت حضور فعال گردشگران در کنار مردم شهر می باشد. مردم تحت تاثیر این حضور نوع تعاملات، اکتشافات و ارتباط خودشان را با این بخش از شهر تغییر داده اند شهر نیز به آنها کمک کرد انعکاس حضور خود را پررنگ تر ببینند و تقریبا تمام آنهایی که این نوع فضاها را تجربه می کنند از نوع تعاملات شهروندان با خود خاطره‌ای به یادگار برده اند. لازم به ذکر است بدانیم در این مسیر مدیریت شهری در لایه های دور تری نسبت به این سطح تعاملات قرار می گیرد.

شهرگردی یکی از تجربیاتی که در داخل خود شهر با استقبال شهروندان آن شهر نیز مواجه می‌شود شهروندانی که مایلند کیفیت فضای محلات دیگر را به واسطه خدماتی که به آنها ارائه می‌دهند، تجربه کنند و می توان این جاذبه های موجود در بخش های دیگر از شهر را که با استقبال مواجه می شوند، به راحتی تکثیر نمود و از آن الگو گرفت.

شهرگردی یکی از تجربیاتی که در داخل خود شهر را با استقبال شهروندان آن شهر نیز مواجه می‌شود شهروندانی که مایلند کیفیت فضای محلات دیگر را به واسطه خدماتی که به آنها ارائه می‌دهد تجربه کنند و این جاذبه های موجود در بخش های دیگر را به راحتی می توان تکثیر نمود و از آن الگو گرفت.

از جمله فعالیت هایی که گردشگری شهری را می تواند فعال نگه دارد تجربه توجه به بعضی از کاربری های خاص میباشد.

  • کاربری های تجاری مانند: راسته های تجاری بازارچه های تاریخی مراکز خرید و مال ها
  • کاربری های پذیرایی مانند: رستوران ها، کافه ها و سفره خانه ها
  • کاربری های اقامتی مانند: هتل ها و مسافرخانه ها بوم گردی ها
  • کاربری های فرهنگی مانند: کتاب فروشی ها، پلازا ها، فرهنگسراها، سالن های تئاتر و کنسرت
  • کاربری های هنری مانند بازارچه های هنری آموزشگاه ها و جلوخان دانشکده های هنر

گروه مهندسین مشاور معماری و شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در پروژه های طراحی با رویکرد گردشگری شهری فعالیت می نماید.

بیشتر بخوانیم
سود مالی پروژه های شهری را تضمین کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا