کارخانه نوآوری مفهوم واقعی باز آفرینی شهری

کارخانه نوآوری مفهوم واقعی باز آفرینی شهری

قطعات درشت دانه صنعتی در گذشته خارج از حریم شهرها جانمایی و ساخته می شدند اما پس از گذشت سالها در مسیر توسعه و رشد توسعه شهر با اضافه شدن این قطعات درشت دانه صنعتی به بافت شهری مواجه شدیم و به محض تداخل این کاربری ناسازگار با بافت مسکونی و شهری یکی از بزرگترین مشکلات شهرنشینی امروز شکل گرفت.

خوشبختانه در سال های اخیر طرحهای شهری مانند طرح جامع و طرح تفصیلی رویکردهایی در جهت تخلیه اراضی صنعتی و تبدیل کاربری آنها به کاربری های همخوان در داخل شهر داشته است.

کارخانه نوآوری مفهوم واقعی باز آفرینی شهری

اما متاسفانه بسیاری از این طرح ها در حد پیشنهاد تزریق کاربری باقی ماندند و از آن فراتر نرفتند چراکه احیا و یا تعمیر بسیاری از این کارخانه ها و اراضی صنعتی، هزینه های بسیاری می داشت و نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و ورود افراد متخصص نیاز بود. هم از لحاظ بزرگ بودن اراضی و هم از لحاظ عدم وجود سرمایه کافی مدیریت شهری در این حوزه جدید.

البته حذف شدن اراضی صنعتی از داخل کاربری های شهری آنقدر دیر اتفاق افتاد که اراضی خاکستری اثرات سوء زیادی بر محیط زیست و آب و هوای کلانشهرها گذاشتند.

امروز هم کاربری های صنعتی در داخل حریم شهرها و حتی هسته شهرها متاسفانه به صورت مخروبه و از کار افتاده و منفعل محسوب می شوند. اما یکی از بهترین رویکرد ها در فرایند بازآفرینی این اراضی درشت دانه صنعتی تبدیل آنها به کانون های فعال و نخبگان در حوزه علم می باشد.

اولین نمونه های این نوع تزریق کاربری به جا کارخانه نوآوری پاریس می باشد امروز در هنر مدرن مورد توجه مخاطبین بسیاری قرار گرفته است.

کارخانه های نوآوری مفهوم واقعی باز آفرینی شهری و تبدیل اراضی خاکستری به صنعتی بدون دودکش میباشد و آن صنعتی نوپا و فعال در کنار دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان می باشد. کارخانه های نوآوری از نظر عملکرد در زیر مجموعه های پارک های علم و فناوری قرار می گیرند اما از لحاظ شهرسازی یک گزینه درست و بایسته در چارچوب فعال و پاکسازی بدون تخریب در اراضی صنعتی داخل شهر می باشد.

تبدیل این کارخانه ها به قطب های فعال کارآفرینی و مراکز خلاقیت مورد تایید می باشد چرا که با استفاده از احیای فضا و نه تخریب آن، تنها با مرمت پروژه به تولید یک فضای صنعتی در عین حال غیر آلوده می پردازیم.  

این ایده می تواند مصداق یکی از نمونه های واقعی مبحث placemaking یا تولید فضا باشد که در ردیف ایده پردازی های نوین شهرسازی قرار می گیرد.

تیم گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری  با هدف تولید فضا شهری موفق و مطلوب نگاهی نوآورانه به فضاهای مورد نیاز زندگی انسان مدرن در شهر به ایده پردازی در این حوزه می پردازد.

بیشتر بخوانیم
طرح جامع نورپردازی؛ احیای حیات شبانه شهر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 6 =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا