اهمیت طراحی شهری در توسعه مراکز خرید و مجتمع های تجاری

اهمیت طراحی شهری در توسعه مراکز خرید و مجتمع های تجاری

یکی از مباحث بسیار مهم در استراتژی های شهرسازی تعیین جانمایی قطعات درشت تجاری می باشد این قطعات آنچنان می بایست هوشمندانه و با درایت و با تسلط بر تمام زوایای توسعه شهر پیش بینی شود که دانش های مختلف مهندسی ترافیک،دانش جغرافیای شهری، دانش علوم اجتماعی را در ساختار یک پروژه شهرسازی فعال و به هوش نگه دارد.

از این جهات که همیشه سلسله مراتب مربوط به طراحی و اجرای این پروژه ها زمانبر بوده و در طول زمان طراحی و ساخت یک پروژه تجاری، چه اتفاقاتی در حین زمان و در بستر منطقه ای که مال جانمایی می شود تاثیر گذار خواهد بود و شهرسازان باید هوشمندانه و با درگیری تمامی اعضای دیگر تیم در کنار خود اطلاعات کامل پروژه را پیش ببرند.

اهمیت طراحی شهری در توسعه مراکز خرید و مجتمع های تجاری

اهمیت طراحی اراضی درشت دانه با کاربری تجاری امروز به جایی رسیده است که کاربری های دیگری مانند کاربری های فرهنگی، اداری و مسکونی را در قالب مجموعه ای از کاربری های مختلط با خود آمیخته می کند.

به نحوی که امروزه ما تعدادی واحد تجاری را در کنار فضاهای پذیرایی و واحدهای اداری موفق و فضای فرهنگی بسیار قوی می‌بینیم و می پذیریم. این سیر و روند تغییر جانمایی فضاهای تجاری با واکنش مثبت بسیاری از مردم مواجه شده و امروز این فضاها به صورت تلفیقی با اختلالات عملکردی از سوی مردم قابل پذیرش شده است

اما به علت اینکه شهرسازها و مشاورین شهری نتوانستند به خوبی سیل عظیم جمعیتی که به این دست فضاها مراجعه می کنند و در هم آمیخته می شوند را پیش‌بینی نمایند، معضلات بسیاری به این مناطق را وارد می‌کنند و ما بسیاری از این گونه پروژه‌ها را در عمل شکست خورده می دانیم. به این علت که در ابتدای مقدمه کار جانمایی درست پیش بینی نشده بوده و یا رشد جمعیت خود محله ای که این مرکز تجاری یا مال در آن جانمایی می شد به خوبی تشخیص داده نشد.

یکی دیگر از مباحث بسیار مهم که می‌تواند معضل و ایجاد مشکل نمایش عدم اصلاح صحیح هندسی راه ها در ورودی فرعی مراکز تجاری و مالی ها می باشد همچنین عدم تخمین و پیش بینی دقیق پارکینگ عدم پیش‌بینی راه حل های ترافیکی در زمان برگزاری جشنواره های فصلی یا فرهنگی هنری و یا مراسم موسمی و مراسم مهم ایرانی‌ها هم مانند عید نوروز و یا شب یلدا و دیگر اعیاد این مکان ها را عملا غیر قابل دسترس می نماید.

همین عامل به تنهایی می تواند پروژه ها را با شکست قطعی مواجه کند که هرچند به ظاهر چروژه شکست نخورده باشد اما در ماهیت شهر شکست خورده است.

گروه مهندسین مشاور شهرسازی پردیس نصیری با رویکردهای ذکر شده در طراحی شهری مال ها و مراکز تجاری موفق در کنار شما خواهد بود.

بیشتر بخوانیم
ایده‌پردازی در پروژه‌های شهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + یک =

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا